Türkiye’de zorunlu araç muayenelerini yapan TÜVTÜRK, yeni dönemi resmen duyurdu. TÜVTÜRK’ten yapılan açıklamaya göre, araç muayene ettirirken artık bazı kontrollerin yapılmayacağını duyuruldu. İşte, araç muayenesinden çıkarılan kontroller…
Otomobil kullanıcılarının düzenli aralıklarla yaptırmak zorunda olduğu araç muayenesinde değişikliğe gidildi.
Araç muayenesi sırasında rutin kontrolü yapılan bazı bölgeler için artık kontrol zorunluluğu kaldırıldı. Araba lastiği için alınan karar kapsamında muayene sırasında lastik kontrolü yapılmayacağı ifade edildi.
LASTİK KONTROLÜ YAPILMAYACAK
Araç muayenesiyle ilgili TÜVTÜRK tarafından geçtiğimiz günlerde yapılan açıklama şöyle:
“Seyir esnasında bir lastiğin patlaması aracın kontrolünü neredeyse imkansız hale getirir, kaza yapılmasına sebep olur. Araç muayenesinde lastik yüzeylerinde oluşabilecek hasarlar ya da lastiğe batan yabancı maddeler gözle ve elle mutlaka kontrol edilmektedir. Böylece lastiklerde oluşan ve fark edilemeyen (özellikte lastiklerin aracın iç kısmına bakan yüzeylerinde oluşan ve araç kullanıcısı tarafından görülemeyen) hasarlar muayene sırasında tespit edilmektedir.
Aksi bir durum tespit edildiğinde, aracınızın muayenesi kusurlu olarak sonuçlanır. Araçta aynı aks üzerinde aynı ebatta lastik bulunması gerekir. Muayene esnasında aksi bir durum tespit edildiğinde ‘Aynı Aks Üzerinde Farklı Ebatta Lastik Kullanılmış’ kusuru belirtilir. Lastik üreticileri, aynı ebatta fakat farklı desende (farklı firmaların imal ettiği) lastiklerin aynı aks üzerinde kullanılmasının dahi lastik kullanım verimliliğini olumsuz etkilediğini belirtmektedirler.
ARAÇ MUAYENESİ KUSURLAR TABLOSU
Dönüş Yönü (Rotation) asimetrik lastiklerde kullanılır. Bu lastikler araca gösterilen yönde takılması gereken desene sahip lastiklerdir. Genellikle ok şeklindeki işaretle lastiklerin dönmesi gereken yön gösterilir. Araca takılma yönü inside (iç) ve outside (dış) şeklinde de gösterilmiş lastikler bulunmaktadır. Outside işaretlemesi aracın dış kısmında, inside işaretlemesi ise aracın iç kısmında yer almalıdır.
Aksi bir durum tespit edildiğinde, aracınızın muayenesi kusurlu olarak sonuçlanır. Yük indeksi bir lastiğin hız sembolü ile gösterilen en yüksek hızda taşıyabileceği azami yükü gösterir. Hız sembolü de bir lastiğin yük indeksi ile belirtilen azami yükte yapabileceği hızı ifade eder.
OTOMOBİL MUAYENESİNDE ARTIK KONTROL EDİLMEYECEK
TÜVTÜRK tarafından yapılan resmi açıklama ile bundan sonra araç muayenesi yapılırken yaz-kış lastiği kontrolü yapılmayacağı ilan edildi. Periyodik muayene esnasında TÜVTÜRK tarafından lastik diş derinliği en az 1,6 mm ölçüsü kabul edilirken Yola Elverişlilik Muayenesinde alt sınır 2 mm olarak belirlendi.”
TÜVTÜRK NEDİR, NE İŞ YAPAR?
TÜV, Almanca ‘Teknik Denetim Kurumu’ anlamına gelen, Almanya ve Avusturya menşeili tehlikeleri en aza indirmek ve oluşabilecek arızaları önlemek için denetim yapan bağımsız bir kuruluş.
TÜVTÜRK ise Türkiye’de uluslararası standartlara sahip araç muayene hizmeti veren istasyonlardır. Devlet tarafından zorunlu tutulan periyodik bakımları TÜVTÜRK istasyonlarında gerçekleşir.
Türkiye’de bağımsız şekilde hizmet veren TÜVTÜRK’te periyodik muayenelerin ardından araçların durumları göz önünde bulundurularak gerekli onay verilir.
Her araç sahibinin belirli periyotlarla araç muayenesini yaptırması gerekir. Eğer denetim sonrasında araç trafiğe çıkması için her hangi bir eksiği varsa onay verilmez. İleri bir tarih için tekrar araç muayene randevusu alınır.